سخت بتن کیان با نام تجاری سیلیکا

کفپوش بتن درجا

کفپوش بتن درجا چیه؟

توی اکثر پروژه ها و فایل های رندرینگ کلمه بتن درجا رو زیاد میبینید و میشنوید. بسیاری از معماران و مهندسین تفاوت کفپوش بتن درجا رو با بقیه سیستم های کفسازی نمیدونن. توی این مقاله قصد داریم به طور کامل راجب این مقوله حرف بزنیم.

همونطور که از اسم اون پیداست این سیستم نقطه مقابل بتن پیش ساخته هست یعنی تمام مقاطع بتنی به کمک قالب بندی با بتن تازه ساخته میشن. این سیستم در بتن ریزی های سازه ای خیلی پرکاربرد و زیاده و داره کم کم جاشو توی سیستم های کفسازی هم باز میکنه. یعنی به عبارتی میشه گفت کفپوش بتن درجا نقطه مقابل سیستم موزاییکی و تایلی است. توی سیستم کفسازی بتن درجا کلیه عملیات فرم دهی و پرداخت همزمان با بتن ریزی انجام میشه و عملا کل سیستم بدون درز و شکاف هست که خوب مزیت بسیار خوبی هست.

در تصور بسیاری از مهندسان و معماران کفپوش بتن درجا یک کفپوش بتنی بی روح با رویه کرمو است. خوشبختانه شرکت سخت بتن کیان با واردشدن به این عرصه تنوع و طرح و رنگ بسیار زیادی برای این کفپوش ارایه داده است که می‌توانیم ادعا کنیم تنوع کفسازی بتن درجا از موزاییکی و تایلی خیلی بیشتره.

سیستم کف سازی بتن درجا نسبت به سیستم موزاییکی و تایلی مزایای فراوانی داره که در ادامه همه اونهارو باهم بررسی میکنیم. در ادامه این مقاله میخوایم چندتا سوال مطرح کنیم تا سوالات شما همراهان رو برطرف کنیم.

در اجرای کفپوش بتن درجا از چه بتنی استفاده کنیم؟

این سوال خیلی از مهندسان و معماران هست که برای اجرای کف سازی بتن درجا از چه بتنی استفاده کنیم؟ میخوایم بطور کاملا تخصصی به این سوال بپردازیم. برای اجرای کفپوش بتن درجا لزوما نیازی نیست که طرح اختلاط و یا سنگدانه خاصی رو برای بتن تهیه کنید و همون بتن کارخانه ای اوکیه. فقط میزان ضخامت کفپوش رو همیشه درنظر بگیرین. معمولا ضخامت کف سازی بتن درجا بین ٨ تا ١٠ سانتیمتر هست که استاندارد شده در کل دنیا ولی بعضی وقتا توی پروژه ها چالش هایی داریم که نمیتونیم این استاندارد رو رعایت کنیم.

تو این مواقع باید طرح اختلاطی رو به کارخونه سفارش بدیم که کفپوش ما در آینده و یا درحین اجرا دچار آسیب نشه. وقتی ضخامت کفپوش شما کمتر از ٨ سانتیمتر شد اولین اقدامی که باید بکنین اینه که حجم درشت دانه بتن رو کاهش بدین. این کار علت داره و علت اون اینه که طبق آیین نامه بزرگترین سایز سنگدانه بتن نباید از ١/٣ ضخامت دال بیشتر باشه که دلیل معقولی هم هست. وقتی ضخامت شما پایین و قطر سنگدانه بیش از حد بزرگ باشه انتقال تنش ها بین اجزای بتن به خوبی صورت نمیگیره و کفپوش در درازمدت عمر خوبی نمیکنه و هرچند که درحین اجرا هم ممکنه عملیات پرداخت رو با مشکل مواجه کنه.

بعد از اینکه حجم درشت دانه رو کم کردین سعی کنید عیار سیمان بتن رو افزایش بدین. معمولا از عیار ٣۵٠ برای بتن درجا کف استفاده میکنن و توی این حالت سعی کنید عیار رو به ۴٠٠ یا ۴۵٠ برسونید. مزیت اینکار اینه که کمبود ضخامت بتن رو جبران میکنه و شما نگران مقاومت فشاری بتن خودتون دیگه نیستید.

تا اینجا موردی رو بررسی کردیم که ضخامت بتن ریزی زیر ٨ سانتیمتر بود. حالا میخوایم حالتی رو بررسی کنیم که ضخامت بیشتر از ١٠ سانتیمتر است. توی این مرحله باید تقریبا عکس حالت قبل عمل کنیم. یعنی اگر ضخامت توی محدوده ١۵ سانتیمتر است حجم درشت دانه رو تا حدود ٢٠درصد افزایش بدیم. دلیل اینکار افزایش صلبیت بتن و جلوگیری از ترک های اون بعد از خشک شدن هست. هرچقدر حجم درشت دانه شما بیشتر باشه یکپارچگی بتن شما افزایش پیدا میکنه و این همون چیزیه که ما توی ضخامت بالا به اون نیاز داریم.

کار بعدی که باید بکنین اینه که عیار سیمان رو کاهش بدین. اینکار دلیل فنی داره. دلیل اون اینه که وقتی ضخامت بتن بیشتر بشه معمولا دمای آدیاباتیک بتن افزایش پیدا میکنه و گرمای هیدراسیون سیمان داخل بتن محبوس میشه و نمیتونه خارج بشه و این باعث ترک میشه. پس در اولین اقدام عیار سیمان رو کاهش بدین. دلیل دوم اینه که کفپوش شما اقتصادی تر میشه. قطعا قیمت نهایی یک کفپوش ١۵ سانتیمتری با بتن عیار ٣۵٠ و ٢۵٠ خیلی متفاوت هست.

کفپوش بتن درجا

کاربرد کفپوش بتن درجا کجاست؟

بارزترین مثالی که میتونم بزنم و شمارو قانع کنم اینه که وقتی کفپوش بتن درجا اجرا میکنید انگار یک اسلب با ضخامت ١٠ سانتیمتر و ابعاد فوق العاده بزرگ دارین که هیچگونه درز و شکافی موقع اجرا پیدا نمیکنه.

سوال اساسی که اینجا باید پرسیده بشه اینه که کاربرد اصلی بتن درجا توی کف کجاست؟ اصلا چرا باید بجای موزاییک و سنگ کفپوش بتن درجا اجرا کنیم؟ احتمالا به کارخانه ها و کارگاه های صنعتی قدیمی که قدم میذارین متوجه فرونشست و فرسودگی زیاد و گاها تخریب کفپوش در اثر تردد میشین که نشون از این داره که این سیستم مناسب کف های صنعتی نیست. بنظر شما چرا این اتفاق برای بتن درجا نمیفته؟ جواب خیلی ساده ست چون وقتی بصورت بتن درجا کفسازی میکنید دیگه درز و شکافی به وجود نمیاد و کفپوش شما کاملا یک تکه ست.

حالا شما اگر گران ترین سنگ بازار روهم برای کف خودتون اجرا کنید چون با ابعاد کوچک کنارهم قرار میگیرن بین شون درز و شکاف ایجاد میشه و وقتی کفپوش زیر فشار قرار میگیره از همین محل بندها کم کم خودش رو ول میکنه و کاملا از ملات پایین جدا میشه. پس حتما برای کارخانه هایی که کفپوش اونها در معرض تردد سنگین ماشین آلات هست هیچوقت از سیستم موزاییکی و سنگی استفاده نکنید.

انواع کف پوش بتن درجا

پایه و اساس تمامی کفپوش بتن درجا بتن آماده است و نوع پرداخت نهایی آن است که تفاوت ایجاد می کند. شما وقتی قصد اجرای کف پوش بتن درجا رو دارین قطعا کیفیت و نوع پرداخت نهایی براتون مهمه و انتظار ندارید کیفیت نهایی مثل بتن سازه ای باشه نوع پرداخت نهایی کف پوش بتن درجا انواع مختلفی داره و بستگی داره که شما از کف چه کاربردی بخواهید.

بسیاری از معمارها کفوشهای صیقلی با رنگ های مختلف را میپسندند و بسیاری به دلیل لغزش های زیاد، کفپوشهایی با بافت های برجسته را دوست دارند به هر حال چون بتن قبل از گیرش یک ماده شکل پذیر است می توان شکلها و پرداخت های گوناگونی بر روی آن اجرا کرد در این قسمت قصد داریم شما را با انواع پرداخت نهایی کف پوشها آشنا کنیم.

بتن جاروکش

بتن جاروکش یک بتن تقریبا دکوراتیو با ظاهری مضرس و زبر است. این کفپوش با بتن عیار 350 و با ضخامت 10 سانتی متر اجرا شده و سطح نهایی آن به وسیله برس هایی با درجه سختی های متفاوت زبر و ضد لغزش می شود. این کفپوش به دلیل اقتصادی بودن و شکل جذاب نهایی آن طرفداران بسیار زیادی دارد. شاید اولین سوالی که ذهن شما را راجع به بتن جاروکش مشغول کند این است که آیا این کفپوش بتن درجا دوام زیادی در برابر یخبندان و یا سایش زیاد دارد یا نه؟

پاسخ این سوال را باید از چند جنبه مختلف بررسی بکنیم.اگر در هنگام بتن ریزی از الیاف پ پ و روان کننده های پلی کربوکسیلات با نسبت آب به سیمان پایین استفاده بکنید عمر این کف پوش بسیار زیاد خواهد بود زیرا با اضافه کردن روان کننده پلی کربوکسیلات نفوذ پذیری بتن کاهش پیدا کرده و الیاف پ پ نیز باعث می شود در درازمدت از ترکهای حرارتی بتن جلوگیری شود.

برای نحوه پرداخت بتن جاروکش سفارشی سازی زیادی وجود دارد به عنوان مثال می توان از اجرای سخت کننده های رنگی هم زمان با بتن ریزی اشاره کرد به طوری که پس از اجرای سخت کننده ها و پرداخت آن به وسیله ماله تلسکوپی علاوه بر رنگ آمیزی سطح نهایی بتن مقاومت سایشی آن نیز تا حدود سه برابر افزایش پیدا خواهد گرد.

بتن جاروکش

بتن استامپی

از زمان ساخت بتن و استفاده از ان به عنوان کفپوش بتن استامپی محبوبیت بسیار بالایی کسب کرده است. این خلاقیت جدیدی برای بالا بردن توجیه اقتصادی کفپوش بود. تنوع طرح و رنگ در این نوع کف پوش بسیار بالاست و کلیه عملیات رنگپاشی و ایجاد روی دکوراتیو هم زمان با بتن ریزی انجام می شود.

شاید از خود بپرسید که این طرحهای گوناگون و این رنگها چگونه ایجاد شده است؟ در پاسخ باید گفت که کلیه این عملیات هم زمان با به بتن ریزی اجرا شده است. قالبهای لاستیکی موسوم به قالبهای استامپی پس از تخلیه بتن بر روی بتن کوبیده شده و طرحها و بافتهای مختلفی را به رویه بتن می بخشد.

از لحاظ کیفیت رویه دکوراتیو می‌توان با اطمینان خاطر گفت که طرح و بافت نهایی بسیار به سنگ های طبیعی نزدیک است و به سختی می‌توان تفاوت آنها را متوجه شد.

بتن استامپی

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پروژه خود را با ما آغاز کنید

از ما به صرفه ترین و زیباترین ها را بخواهید.

نقشه

آدرس کارخانه

مشهد - جاده سیمان - قبل از کشمیری - لاله یک

شماره تماس : 09916625615

اینستاگرام

آپارات