سخت بتن کیان با نام تجاری سیلیکا

پودر سخت کننده بتن

سخت کننده سطح بتن چیست؟

پودر سخت کننده بتن یا پودر ضد سایش بتن یک محصول پایه سیمانی است که برای افزایش مقاومت سایشی سطح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول علاوه بر سیمان حاوی سنگدانه های سیلیسی دانه بندی شده و مواد پلیمری مخصوص بوده و به همین جهت بعد از خشک شدن یه لایه متراکم و قوی برروی بتن ایجاد می‌کند و از رویه بتن در مقابل سایش و ضربه محافظت می‌کند. دلیل اصلی سختی بالاتر این بتن نسبت به بتن معمولی اینه که در ساختار اون بجای ماسه معمولی از سنگدانه سیلیسی و مواد معدنی دیگر استفاده شده که نسبت به ماسه معمولی سختی بالاتری دارن و همین امر باعث شده تا تحت سایش بهتر عمل کنن.

پودر سخت کننده بتن به طور گسترده در کف های بتنی کارخانجات و سوله های صنعتی که در معرض بار ترافیکی سنگین هستند اجرا می‌شود تا نقاط ضعف بتن معمولی را پوشش دهد.

این محصول پایه سیمان قابلیت ترکیب شدن با انواع رنگدانه های اُکسیدآهن را دارا می‌باشد و به همین خاطر در رنگ های مختلف تولید و عرضه می‌شود. اگر علاقه ای به رنگ خاکستری بتن ندارید می‌توانید این محصول را با رنگ دلخواه خود سفارش دهید تا جلوه بهتری به محیط خود ببخشید.

این محصول نفوذپذیری بتن را در مقابل آب و مواد شیمیایی خورنده نظیر یون کلر و سولفات کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانیم بتن معمولی نفوذپذیری بالایی دارد و در مقابل آب و مواد خورنده بسیار آسیب پذیر است. پودر ضد سایش بتن به دلیل وجود مواد پلیمری و سنگدانه های سیلیسی دانه بندی شده، نفوذپذیری بتن را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا بتن مقاومت بالایی در سیکل ذوب و انجماد داشته باشد.

از طرفی در بسیاری از کارخانجات و محیط های صنعتی شاهد روغن ریزی دستگاه ها و ماشین آلات هستیم و این مواد به کفپوش بتنی آسیب جدی وارد می‌کند. با اعمال پودر سخت کننده، نفوذپذیری بتن در مقابل این مواد تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این محصول آشنا شوید.

تفاوت اصلی بین بتن سخت و بتن معمولی چیه؟

توی این قسمت میخوایم یکم دقیق تر وارد جزئیات بتن سخت بشیم. اصولا همونطور که از اسم این محصول پیداست، سختی اون خیلی زیاده. هر کانی غیرفلزی در مقیاس موس براش یک عدد سختی تعیین میشه مثلا الماس در مقیاس موس بالاترین درجه سختی رو داره. بتن هم پس از سن 28 روزه دارای یک عدد سختی هستش که عدد خوبی برای تحمل سایش نیست برای همین نیاز به یک بتن داریم که عدد سختی بالاتری نسبت به بتن معمولی داشته باشه.

برای بالا بردن عدد سختی بتن اولین راهکار استفاده از سنگدانه سیلیسی بجای ماسه رودخانه ای معمولی هست. سیلیس یک کانی با سختی حدودا 3 برابری سنگدانه بتن است و تاثیر چشمگیری بر عدد سختی 28 روزه بتن میذاره. اگر با فرض مثال عدد سختی الماس رو 10 درنظر بگیریم، عدد سختی سیلیس حدود 7.5 خواهد بود. با استفاده از سنگدانه سیلیسی در بتن سخت عدد سختی بتن ساخته شده از آن بسیار بالا خواهد بود و برای تحمل سایش بسیار کاربردی هست.

مقدار مصرف هاردنر بتن

مقدار مصرف هاردنر بتن بستگی به نوع اجرای آن دارد. هاردنر بتن به دو روش خشکه پاش و ملاتی برروی سطح بتن اعمال می‌شود. در روش خشک پاش پس از اتمام بتن ریزی و گیرش اولیه بتن هاردنر برروی سطح بتن به صورت خشک پاشیده می‌شود و سپس با ماله پروانه ای برروی سطح پرداخت می‌شود. مقدار مصرف هاردنر بتن در حالت خشک پاش بین 4 تا 6 کیلوگرم در هر مترمربع متغیر است. در رنگ های تیره نظیر مشکی و خاکستری مقدار مصرف 4 کیلوگرم است زیرا رنگ هاردنر به رنگ بتن نزدیک است و پوشش خوبی می‌دهد ولی در رنگ های روشن خصوصا آبی مقدار مصرف تا 6 کیلوگرم هم می‌رسد تا پوشش رنگ یکنواخت و خوبی حاصل شود.

در روش ملاتی پس از اتمام بتن ریزی هاردنر بتن توسط میکسر به حالت ملاتی درآمده و با ضخامت 1 الی 2 سانتیمتر برروی سطح اجرا می‌شود. میزان مصرف هاردنر بتن در حالت ملاتی به ازای هر سانتیمتر ضخامت 25 کیلوگرم است.

موارد کاربرد پودر سخت کننده بتن

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، وظیفه اصلی و مهم هاردنر بتن افزایش مقاومت سایشی بتن است. محیط های صنعتی که دائما در تماس با تردد وسایل سنگین هستند نیازمند یک کفپوش مقاوم هستند تا از پوسته پوسته شدن و خوردگی کف جلوگیری شود. این محصول می‌تواند با افزایش مقاومت سایشی جلوی این اتفاق ناخوشایند را بگیرد.

از طرفی در بسیاری از مکان ها نیازمند یک کفپوش مقاوم و درعین حال دکوراتیو هستیم که بتواند با تغییر رنگ کف جلوه خوبی به محیط ببخشد.

بیشتر بخوانید : کفسازی دکوراتیو بتن استامپی

این محصول می‌تواند با دامنه گسترده از رنگ در کفسازی دکوراتیو انواع محیط های تجاری و لوکس مانند ویلاها کمک زیادی به طراحان و معماران بکند و دامنه انتخاب رنگ را افزایش دهد.

در بسیاری از کارخانجات مواد غذایی و محیط های بهداشتی خاصیت آنتی داست و آنتی باکتریال کفسازی بسیار حائز اهمیت است. پودر سخت کننده بتن می‌تواند از تولید گردوخاک کفپوش بتنی جلوگیری کند و به به دلیل وجود سنگدانه های کوارتزی خاصیت آنتی باکتریال داشته باشد. با اعمال پودر ضدسایش از جذب شدن میکروب ها به کف جلوگیری می‌شود و شست و شوی آن راحت تر انجام می‌شود.

پودر بتن سخت

انواع پودر سخت کننده بتن

این محصول در 3 نوع خشک پاش، دکوراتیو و ملاتی تولید می‌شود. مواد تشکیل دهنده هر 3نوع تقریبا یکسان است فقط میزان و نوع مصرف است که باعث می‌شود فرمولاسیون هریک مقداری تفاوت داشته باشد. تفاوت اصلی و مهم هاردنر بتن در نوع دانه بندی آن است.

سخت کننده دکوراتیو

پودر ضدسایش دکوراتیو برای کفسازی بتن استامپی و استمپ وال استفاده می‌شود. پرداخت پودر سخت کننده بتن دکوراتیو به وسیله ماله تلسکوپی انجام می‌شود و نوع اجرای آن بصورت خشک است. ماله زنی سخت کننده دکوراتیو کاملا دستی است و با جذب آب سطح بتن شروع به سخت شدن می‌کند و نیاز به پاشیدن آب ندارد. از طرفی سطح نهایی این سخت کننده به دلیل کاربری دکوراتیو باید کاملا صیقلی باشد.

به همین دلیل دانه بندی پودر ضد سایش بتن از انواع دیگر ریزتر و نرم تر است و چون به صورت خشک اجرا می‌شود و فقط با آب سطح بتن در تماس است حاوی مواد نگهدارنده آب است تا بتواند حداکثر آب سطح بتن را به خود جذب نماید. وجود مواد نگهدارنده آب و دانه بندی نرم باعث می‌شود تا پرداخت و ماله زنی آن راحت تر باشد.

سخت کننده خشک پاش صنعتی

مواد تشکیل دهنده پودر سخت کننده بتن در حالت خشک پاش صنعتی بسیار شبیه به سخت کننده دکوراتیو است تنها با این تفاوت که دانه بندی آن درشت تر است. دانه بندی درشت تر باعث می‌شود تا مقاومت سایشی تقویت شود و برای محیط های صنعتی متناسب گردد. پرداخت این نوع سخت کننده به وسیله ماله پروانه ای صورت می‌گیرد. این سخت کننده در کفسازی بتن سخت صنعتی بیشترین کاربرد را دارد.

سخت کننده ملاتی

این محصول در کفسازی آرملات استفاده می‌شود تفاوت های اساسی با انواع دیگر پودر سخت کننده بتن دارد. تفاوت ها شامل دانه بندی، نوع اجرا و مقاومت است. سخت کننده ملاتی دارای درشت ترین دانه بندی در میان سخت کننده های بتن است و برخلاف انواع دیگر که خشک پاش بودند به روش ملاتی اجرا می‌شود. ضخامت سخت کننده خشک پاش نهایتا 2 الی 3 میلیمتر است درحالیکه ضخامت این محصول بین 1 الی 2 سانتیمتر است.

پس از بتن ریزی این محصول در میکسر با آب ترکیب شده و با ماله پروانه ای برروی بتن اعمال می‌شود و پس از خشک شدن سطح بالایی آن به ضخامت 1 میلیمتر به وسیله دستگاه، ساب زنی می‌شود. این نوع سخت کننده پس از ساب زنی هم آنتی داست و هم آنتی باکتریال است. پودر سخت کننده بتن ملاتی ملاتی تولید گردوخاک کف را به حداقل می‌رساند و از جذب میکروب و باکتری به کف جلوگیری می‌کند.

پودر بتن سخت ملاتی
این محصول پس از گذشت 7 روز با با ساب لیتیومی پولیش زده می‌شود.

ملاک انتخاب نوع سخت کننده کف چیست?

برای اینکه بتوانیم بهترین نوع پودر سخت کننده بتن را برای کف صنعتی خودمان انتخاب بکنیم گزینه‌های گوناگونی وجود دارد همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم سخت کننده‌های کف به دو نوع ملاتی و خشکه پاش تقسیم می‌شود از لحاظ ساختاری و فرمولاسیون این دو نوع سخت‌کننده شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند ولی از نظر ضخامت اجرا و تحمل بار ترافیکی بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. یک فاکتور دیگر در تعیین نوع سخت کننده تاییدیه بهداشتی کف مورد نظر است. اگر کف شما نیازمند تاییدیه بهداشتی از سازمان غذا و دارو است پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به این بخش توجه لازم را داشته باشید. طبق گفته‌های قسمت‌های قبل می‌دانیم که سخت‌کننده‌های پایه سیمان همزمان با بتن‌ریزی اجرا می‌شود.

در روش خشک پاشی بلافاصله پس از بتن‌ریزی و زمانی که یک نیروی کار بتواند بر روی بتن قدم بگذارد پودر آماده سخت کننده به صورت خشک پاش بر روی بتن اجرا می‌شود و ضخامت نهایی سه میلی‌متر را بر روی بتن تشکیل می‌دهد در روش ملاتی یا در سخت کننده‌های ملاتی این روش به وسیله به صورت خشک پاش قابل اجرا نیست. و باید حتماً ملات آماده پودری با آب ترکیب شده و سپس به صورت یک لایه یک سانتی متری بر روی بتن اجرا شود که بالطبع زمان اجرای این محصول نسبت به خشک پاش بالاتر می‌رود. طبق گفته قبل یکی از تفاوت‌های اصلی روش خشک پاش و ملاتی نمایان می‌شود. در ترافیک‌های بالا و تردد ماشین آلات سنگین حتما از سخت کننده ملاتی استفاده بکنید زیرا ضخامت بالاتری داشته و تحمل آن در برابر سختی و ضربه بالاتر است. همانطور که در قسمت قبل گفتیم اگر نیاز به تاییدیه سازمان غذا و دارو برای کف خود دارید حتماً از سخت کننده‌های ملاتی استفاده بکنید زیرا ضخامت آنها پس از اجرا به ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متر می‌رسد و به راحتی می‌توانید با دستگاه ساب عملیات سابزنی را بر روی آن اجرا کرده و لعاب بالایی آن را به طور کامل حذف کنید.

این لعاب بالایی باعث می‌شود تا انواع میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری زا به کف جذب شوند و شستشوی کف را بسیار سخت می‌کند. اگر این لایه بالایی را توسط دستگاه ساب به طور کامل حذف بکنید سطح نهایی یک سطح کاملا آنتی باکتریال و آنتی داست خواهد شد که میکروب‌ها و باکتری‌ها به راحتی بر روی آن جذب نشده و شستشوی آن بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر به کف پمپ بنزین‌های سطح شهر دقت کرده باشید کفپوش بتنی آرملات را به خوبی مشاهده می‌کنید. در این کفپوش‌ها از سخت کننده‌های ملاتی استفاده شده است که ترافیک زیادی را تحمل می‌کنند و به راحتی ترک نمی‌خورند. سخت کننده‌های خشک پاش برای ترافیک‌های نیمه سنگین بسیار مناسب هستند مانند پارکینگ منازل مسکونی و یا پارکینگ‌ها و کف‌هایی که تردد روزانه خودروها در آنها متوسط است.

خواص پودر سخت کننده بتن

همانطور که می‌دانیم بتن معمولی در مقابل سایش بسیار ضعیف است و نفوذپذیری بالایی دارد. اگر به کفپوش های بتنی که چندین سال از زمان اجرای آن میگذرد نگاهی بیندازید خواهید دید که بیشتر آسیب دیدگی آنها از ناحیه رویه است. قسمت رویه که در تماس با سایش و ضربه است، بیشترین آسیب دیدگی را دارد. از طرفی بتن معمولی بسیار نفوذپذیر است و آب و مواد خورنده شیمیایی به راحتی به درون آن نفوذ می‌کنند. هاردنر بتن این دو عیب بزرگ را کاملا برطرف می‌کند.

با کاهش نفوذپذیری بتن، میزان آلودگی کف بسیار کاهش می‌یابد و مواد شیمیایی و آلاینده ها نمی‌توانند به راحتی به داخل بتن نفوذ کنند و به همین علت شست و شو کفپوش بسیار آسان می‌شود. در زمستان پس از نفوذ آب به داخل بتن و انبساط در اثر یخ زدن، شاهد پوسته پوسته شدن رویه بتن هستیم. با اعمال پودر ضد سایش بتن از نفوذ آب به لوله های مویین بتن جلوگیری می‌شود.

تغییر رنگ بتن یکی دیگر از خواص مفید پودر سخت کننده بتن است. رنگی کردن کل حجم بتن یک مسئله پرهزینه است و برای بتن ریزی های حجیم به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی با اضافه کردن رنگ به بتن مجبوریم درصدی از سیمان و یا سنگدانه را به رنگدانه اختصاص دهیم که خود موجب کاهش مقاومت فشاری بتن می‌شود.

از طرفی چون سنگدانه و سیمان موجود در بتن رنگ های تیره دارند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که در رنگ های روشن نظیر آبی کیفیت خوبی به ما بدهد. پودر سخت کننده بتن فقط رویه بالایی بتن را رنگی می‌کند و از این طریق هم از هزینه سنگین رنگی کردن کل حجم بتن جلوگیری می‌کند. این محصول به هیچ عنوان تحت تاثیر رنگ سیمان و سنگدانه بتن قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر بسیار رنگ شفاف و زیبایی به کف می‌بخشد.

هاردنر بتن

نکات اجرایی و میزان مصرف پودر سخت کننده بتن

میزان مصرف سخت کننده های کف در حالت خشک پاش بین 4 الی 5 کیلوگرم و در حالت ملاتی به ازای هر سانتیمتر ضخامت 24 کیلوگرم است.

در حالت خشک پاش ابتدا بین 2.5 تا 3 کیلوگرم از پودر سخت کننده بتن را برروی بتن بریزید و عملیات ماله زنی اولیه را انجام دهید. معمولا پس از ماله زنی اولیه پوشش کامل رنگ اتفاق نمی افتد. به همین دلیل سپس مقدار 1.5 تا 2 کیلوگرم از سخت کننده را مجددا برروی سطح بپاشید و عملیات ماله زنی را تا رسیدن به یک سطح صیقلی و شفاف ادامه دهید.

ماله زنی سخت کننده خشک پاش کمی دشوار است و اکثر مجریان برای آسان شدن ماله زنی برروی سخت کننده آب می‌پاشند. این کار از کیفیت نهایی کفپوش به شدت کم می‌کند. سعی کنید تا حد امکان عملیات خشک پاشی را قبل از تبخیر شدن آب بتن انجام دهید تا آب بتن جذب پودر سخت کننده شود. اگر در تابستان با همچین مشکلی رو به رو شدید و آب بتن به سرعت تبخیر شد از مقدار کمی آب برای پرداخت بهتر کمک بگیرید.

توصیه می‌شود در فصول گرم تابستان از اجرای پودر سخت کننده خشک پاش اجتناب کنید زیرا کیفیت نهایی روش خشک پاشی بسیار وابسته به آب بتن است و در فصل تابستان با تبخیر سریع آب بتن پودر سخت کننده به خوبی به بتن زیرین اتصال پیدا نمی‌کند و ممکن است بعد از مدتی پوسته شود.

مانند روش خشک پاش سعی کنید از حداقل آب برای تهیه سخت کننده ملاتی استفاده کنید. مقدار آب استاندارد برای تهیه ملات سخت کننده به ازای هر کیلوگرم نهایتا 170 میلی لیتر است یعنی هر کیسه 25کیلوگرمی 4.25 لیتر.

بعد از اجرای سخت کننده کف حتما عملیات کیورینگ و عمل آوری را انجام دهید. اینکار را می‌توانید با پهن کردن گونی خیس برروی کف انجام دهید.

پودر ضد سایش بتن حاوی سیمان و مواد شیمیایی است. در هنگام کار از تنفس و تماس با پوست جلوگیری کنید. در صورت تماس با چشم سریعا با آب بشویید.

تاریخ انقضای این محصول در صورت دور بودن از رطوبت یکسال است.

تنوع رنگ پودر ضد سایش بتن

پودر ضد سایش بتن در 7 رنگ اصلی تولید می‌شود. رنگ های اصلی پودر سخت کننده بتن شامل طوسی، مشکی، قرمز، زرد، قهوه ای، آبی و سبز است. البته با ترکیب این رنگ ها می‌توان رنگ های بیشتری نیز تولید کرد. در یک جمع بندی کلی می‌توان کالیته رنگ این محصول را 23 رنگ درنظر گرفت.

جمع بندی

پودر سخت کننده بتن یا پودر ضد سایش بتن یک محصول بسیار اقتصادی و درعین حال کارآمد برای کف های صنعتی و دکوراتیو است. هزینه ای که بابت اجرای این محصول می‌کنید بسیار مفید و پربازده است و در آینده از هزینه های سنگین مرمت و ترمیم کفپوش جلوگیری می‌کند. سیلیکا بتن با مطالعه دقیق و انجام آزمایش های تجربی موفق به تولید پودر سخت کننده بتن با کیفیت بسیار بالا شده است. امیدواریم با ارائه ی این مقاله شما را با این محصول به خوبی آشنا کرده باشیم و ابهامات رفع شده باشد.

سخت بتن کیان

پایان مقاله

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پروژه خود را با ما آغاز کنید

از ما به صرفه ترین و زیباترین ها را بخواهید.

نقشه

آدرس کارخانه

مشهد - جاده سیمان - قبل از کشمیری - لاله یک

شماره تماس : 09916625615

اینستاگرام

آپارات